pondělí 25. března 2013

Pěstujeme bylinky, kytičky, salátek a dýně I.


O víkendu jsem zasela první semínka. Byla to dost dřina :-) Semínka mám zakoupená již od konce ledna, předsevzetí bylo (jako ostatně už několikátý rok) zasadit je včas do vhodné nádoby během února a vypěstovat si doma na parapetu kromě několika letniček také salátek (není nad vlastní ze zahrádky), rukolu, řeřichu - první zelené lístečky pro zdravé vaření :-). 
Na moje oblíbené a již několik let s úspěchem pěstované dýně zatím nedošlo, ještě je naštěstí čas. I tak mi trvalo zhruba měsíc, než jsem zakoupila vhodnou zeminu, další zhruba 2 týdny, než jsem se odvážila na půdu pro vhodný truhlík (když byl manžel doma, jsem si samozřejmě nevzpomněla), no a nakonec ještě zhruba týden, než jsem navlékla rukavice a dala se do vlastní práce. Víte, plánovat a poté nakupovat, to mi jde moc dobře, ale skutek - to už je horší. Semínka jsou však již v patřičné zemině v truhlíku, i když je již konec března - zase jsem ten únor nestihla - a navíc musím, ač velmi nerada přiznat, že mě trochu to odsouvání práce a ponechání pytlů se zemí venku na sněhu vypeklo, zem je dost mokrá, moc se vysušit nedala, tak doufám a pevně věřím, že semínka neshnijí - držte palce, dám vědět, jak se situace vyvíjí.
Já vlastně zahradničení ani moc nemusím. Mám vždy spoustu plánů, ale následné rýpání a hlavně de facto každotýdenní odstraňování plevele mě zcela zásadně vyčerpává.

Ani moje ruce zahradničení moc nevyznávají, i při použití rukavic jsou celé hnědé od hlíny, polámané nehty, vysušené, raději ani nekoukat.
Ale pak ten salátek, radost pohledět. Největší radost mám ale z bylinek. Mám na záhonku již několik let mátu, šalvěj, tymián, oregáno, levanduli, meduňku, od loňska nově mateřídoušku, rozmarýn (ten přes zimu mám v kotelně). Každý rok mi manželova maminka pěstuje bazalku, mám opravdu velkou spotřebu :-) Nejvíce ji spapáme s mozzarellou, jak jinak, recept určitě všichni znáte – moje verze:

Mozzarella s rajčátky, bazalkou a olivovým olejem
(2 osoby)

1 balíček mozzarely cca 250 gr
hrst listů bazalky
2 hrstě rajčátek (mini) – v zimě ½ skleničky sušených rajčat
olivový olej (nešetřím)

Rajčátka přepůlím, na talíř pokladu střídavě s lístky bazalky a s mozzarellou nakrájenou na plátky, hojně pokapu olivovým olejem.
Přikusuji (bezlepkovou) opečenou houstičku. Zapíjím suchým bílým moravským vínečkem :-)

Příště o pěstování dýní a samozřejmě recept :-)

Ahoj Petra

Žádné komentáře:

Okomentovat