neděle 6. září 2015

Bezlepkový kynutý švestkový koláč




Množství surovin na 1 plech:

200 gr bezlepkové mouky (směs pohankové a kukuřičné hladké, půl na půl)
3 lžíce oleje (řepkový, slunečnicový)
210 gr smetany 12% - na vaření
1/3 42 gr kostky kvasnic
2-3 lžíce třtinového cukru
lžička soli
1 žloutek
cca1 kg vypeckovaných rozpůlených švestek, nebo směs švestky a blumy
mletý mák
třtinový cukr na posyp ovoce
cukr moučkový na posyp koláče

Připravíme si kvásek - ohřejeme smetanu (abychom v ní udrželi prst), přidáme 1 lžíci cukru, 1 lžíci směsi mouky, droždí. Rozmícháme vidličkou nebo v domácí pekárně. Počkáme až kvásek vzejde, cca 10 min, nejlépe ponecháme v teple.

V pekárně zaděláme těsto: vlijeme kvásek, přidáme zbylý cukr, žloutek, sůl, mouku a necháme pořádně promísit a vykynout. Pekárna se vyhřívá při kynutí, to je pro pohankovou mouku hodně důležité, nemáme-li pekárnu, necháme mírně vyhřát troubu, na 50°C, pootevřeme dvířka a těsto nechám v troubě kynout, přikryté. Během kynutí (cca 1-1,5 hod) min 2x důkladně promícháme (pekárna dělá sama).

Těsto je docela tekuté, po vykynutí ho vlijeme na tukem vymazaný plech a vysypaný např. kokosem č i bezlepkovou moukou (já používám pečící papír) a ponecháme ještě cca 10 min kynout. Pokládáme půlkami švestek (broskví, blum, ...) řezem nahoru. Posypeme ovoce krystalovým třtinovým cukrem, mákem a dáme do vyhřáté trouby péct (220°C) - nepoužíváme horkovzduch!

Pečeme cca 30 min - okraje musí být pevné, zlatohnědé.

Vychladlý koláč ještě dle chuti můžeme posypat moučkovým cukrem.

Dobrou chuť!

PS: napište nám, jak se vám recept vyvedl, budeme moc rády za jakoukoliv zpětnou vazbu :-) Děkujeme.



2 komentáře:

  1. Tyjoo, vypadá to fakt dobře! :) Určitě to vyzkouším :)

    OdpovědětVymazat
  2. Dnes jsem vyzkoušela tento váš receptík a poprvé dopadl koláč z kynutého bezlepkového těsta s naprosto skvělým výsledkem :)
    Malinkato jsem pozměnila to, kde jsem měla trošku jiné ingredience: místo 200g smetany 12% jsem použila 100g smetany 30%+100g mléka 3,5%, 130g bezlepkové směsi Jizerka+120 pohankové mouky a půlku kostičky droždí.Navrch jsem pokrájela jablka a několik okapaných půlek kompotovaných meruněk a posypala jsem to skořicí a trochou drobenky :)
    Po upečení jsem ještě posypala práškovým třtinovým cukrem, protože ty meruňky byly dost ostré - ale výsledek opravdu mňam-mňam :) - krásně vláčný koláč, ač doposud jsem ho měla vždycky dost suchý.

    OdpovědětVymazat